2014. október 22., szerda

Termékfotózás: színhőmérséklet, avagy a fehéregyensúly (WB)

Fehéregyensúly -színhőmérséklet (WB)


Még szeptember elején készítettem két könnyen emészthető bejegyzést a termékfotózással, pontosabban a patchwork munkák fotózásával kapcsolatos tapasztalataimról. A sok pozitív visszajelzéstől felbátorodva, és a további kérdések tisztázására kicsit részletesebben is szóltam a különböző gépbeállítási hókuszpókuszokról. Ígértem, hogy még egy nagy területről mindenképpen szót ejtek, mert úgy látom sokaknak ez okoz nagy problémát. Ez pedig nem más, mint az a kérdés, hogyan adjuk vissza a fényképen a valós színeket?


Vágjunk is bele!

Egy kis fogalmi meghatározás...

A színhelyességért elsősorban az úgynevezett "fehéregyensúly" beállítás a felelős.Vagy idegen szóval White Balance. A fényképezőgépeken éppen ezért ezt a beállítást úgy találjátok meg, hogy WB.  
Ez a beállítást még színhőmérsékletnek is nevezzük. A név abból ered, hogy valójában a Kelvin értéken határozza meg a fényt. Valami olyasmiről van szó, hogy más a fény "hőmérséklete" nyári déli napsütésben a tengerparton, mint éjszakai hóesésben a Déli sarkon. Az alábbi ábrán jól látható, hogy a felhős időt kékes (szürkés) színnek határozza meg a Kelvin érték, az izzófényest pedig sárgásnak. 

Időjárásnak megfelelő (piktogrammok) színhőmérséklet meghatározása Kelvinben

Éppen ezért, ha  felhősre állítjuk a WB értéket, akkor sárgás tónust ad a képhez  a gép, ha pedig izzófényesre, akkor kékes tónust, ha UV fényesre (ami zöldes szín) akkor magentát ad hozzá. Így kapunk a valósághoz közelítő eredményt. És ez a lényeg! Ha felhősre állítjuk a gépünk WB értékét akkor sárgás képet kapunk, függetlenül attól, hogy hogy a valóságban milyen idő van! Ha pedig izzófényesre, akkor kék lesz  a képünk. :)


Milyen tónusú lesz a  kép az egyes beállításoknál?



(Fordítás: auto: a kamera egyéni beállítása; napos, felhős, árnyékos beállításnál  meleg tónust ad hozzá; izzófényes beállításnál hideg tónust; fluoreszkálósnál piros tónust; vaku használatnál meleg tónust, az utolsó pedig az egyéni beállítás)

Szerintem ezzel a magyarázattal többet is tudtok már, mint amire kíváncsiak voltatok! :)

Nézzük meg a gép beállításait használat közben!

Ha megfelelő időben használjuk a beállításokat, akkor a valósághoz hasonló színeket kapunk végül a fotókon is, de ha nem akkor születnek nagyon egyedi színezetű fotók. Nézzünk néhány példát.

automata beállítás- a gép egyedi beállítása valós színekkel

UV fényes beállítás, enyhe magenta beütéssel

Izzófényes beállítás kékes tónussal ferdítve a valós színeket

felhős beállítás- sárgás tónussal fűszerezve

A mutatott képek természetesen szélsőséges esetek, a  hétköznapi fotózásnál általában nem ez okozza a problémát. Egyszerűen azt látjuk, hogy a fotónk kicsit szürke, kicsit sárga, vagy kicsit kék, vagy ilyen egyszerűen nem tudjuk meghatározni, csak azt érezzük, hogy nem az igazi.

Normál esetben az is sokat segít, hogy ha megfelelően használjuk a  beállításokat. 
  • Ha tehát beltérben fotózunk,  akkor választhatunk a beltéri, árnyékos (házikó piktogramm) borús idős beállítás  (felhő) között. Ezek a beállítások adnak egy kis plusz színt a képeknek. Sárgásabbak, pirosabbak lesznek. 
  • Ha viszont lámpafénynél fotózunk (legyen az a varrógép alatt álló munka!) akkor az izzófényes beállítások közül vállaszunk, Ebből általában többféle is található a  gépeken: van villanykörtére emlékeztető ábra, és van UV lámpa-szerű ábra a WB beállítások között. Ilyenkor a lámpa sárgás fényét kompenzálja a fényképező egy kis kékes beütéssel.
  • Ha a szabadban fotózunk az időjárásnak megfelelően állítsuk be a gépet. Ha süt a nap napocskára, ha borult az idő a felhsőre
A megfelelő beállítással, tehát megmutathatjuk a fényképpel a valós színeket. Ilyen példa az alábbi mikulászokni. A kép télen készült , egy szobában (tehát beltérben) természetes fénynél. (közvetlen napsütés nem érte).
Az első a napfényes beállítás, ahol a  színek "kopottak", a második a árnyékos, ami már sokkal inkább visszaadta az igazi színeket! 

Napfényes WB beállítás

árnyékos WB beállítás

Jákob lajtorjája "nagy küzdelem" volt Először felhős beállítást alkalmaztam, ahol a  zöldek visszaadják az eredeti színt, de a bordó inkább piros lett. A bézs hellyel-közel a valósághoz hasonlít. 


A napfényes (Vagy automata?) pedig nekem szürke lett A piros már nem olyan élénk, de a zöldnek eltűnt az olívás beütést és a bézs is inkább koszos-fehérnek néz ki. Egyik képet sem éreztem tökéletesnek. :(


 De persze vannak kivételek is. Velem előfordul, hogy napsütésben is felhőre állítom a fehéregyensúlyt, mert a természetes fénynél úgy érzem "szürkék" a képeim, és a  felhős beállítással adok neki egy kis plusz színt. Van amikor túl sokat...ilyenkor lesz az embereknek narancssárga a bőre színe...:)

Mire számíthatunk az automata WB beállításnál?

Nem szóltam még az AUTO (automata) WB beállításról. A tapasztalataim szélsőségesek. Mostanában egyre gyakrabban fordul elő, hogy ha automatára állítom a fehéregyensúlyt, akkor nagyon tutin eltalálja a gép a színeket. De ugyanakkor az is előfordul, hogy minden szürke és színtelen lesz.  Személy szerint három beállítást használok a leggyakrabban: felhőset, naposat, és atutomatát. Őszintén bevallom, hogy a fotókat nem egyszer mindhárom beállítással elkészítem és végül azt választom ki, amelyik szerintem (ez is szubjektív) a legjobban hasonlít az eredetihez.  

Persze ilyenkor még előfordulhat az a komplikáció, hogy más színeket mutat a fényképezőgép LCD kijelzője és mást a monitor. Mindenkinek magának kell eldöntenie melyik a jobb minőségű.  Nálunk nemrégen elfüstölt a monitor. Nem bírta az építkezéssel járó megpróbáltatásokat, valószínűleg olyan sok port kapott, hogy az teljesen betette neki a kaput. Jelenleg egy őskövület monitorral dolgozom, ahol minden csupa zöldes árnyalatú. Fuji hatású. :) Így kénytelen vagyok a  fényképezőgép színeire hagyatkozni, bízva abban, hogy visszaadja a valóságot.

Gép-típus sajátosságok

Az egészet még cifrázza, hogy gyártónként eltérőek lehetnek ezek a beállítások, értékek, néha határozottan jellemzőek a színek egy-egy gyártóra. A filmes fotózás időszakában, -talán még van aki emlékszik- igen jellemző volt, hogy a fotónkat hol hívattuk elő. Ha pl a Kodaknál, akkor sárgás színű lett (vagy pirosas) ha a Fujinál akkor zöldes. Én egy Canon géppel készítem a fotóimat. Néha úgy érzem, hogy a napfényes képeim színtelenek, az felhős, borult idős beállításon pedig túlságosan sárgák. Valahol a  kettő között lenne a jó érték, de ilyet sajnos nem tudok beállítani. Ezekben az esetekben utómunkával lehet kicsit korrigálni a színeken.

Ami még nehézség: szép színes foltmunkák

Kifejezetten a színes foltmunkáknál tapasztaltam még egy jelenséget, ami megnehezíti a színhelyesség visszaadását. Ha nagyon erős a kontraszt, szinte bármilyen (gyári) beállítás összezavarja a gépet. Az utóbbi időben a Halloween-es munkáknál gyakran használtam sárga-lila színösszeállítást, vagy éppen (rikító)zöld-lila párosítást. Az egyik szín világos, a másik sötét, az egyik hideg, a másik meleg. Akkor most hideg legyen a színhőmérséklet, vagy meleg??? 

szürkék, sárgák, zöldek, lilák- Nem, kék nincs benne, hiába is tűnik annak!

Ahol a sárga szép színű, ott  a lila egyenesen fekete lett, ahol meg a lila szép, ott a sárga fakó. :( Bevallom nem találtam meg a tökéletes megoldást, ami a gépbeállítást jelenti. De legalább tudom miért nem jók a képek. :) 

Az alábbi párna pl. legszélső kerete pl lila selyemből készült, akárcsak a denevér szárnya. Sajnos ez a képen egyáltalán nem látszik!



A Halloween-es munkáimat, éppen ezért nagyon sokféle beállítással fotóztam. Itt éreztem azt, hogy ha megfelelő fény áll rendelkelzésemre :) akkor az automata beállítás egész normális színeket ad. Így sem lett tökéletes. Jó példa erre a szörnyikés párna. Amikor Csillának megmutattam az eredetit, elsőre annyit mondott, hogy eddig ez e legnagyobb (pozitív) csalódás a képek után. Sokkal jobban néz ki, mint ahogy a fotók azt visszaadják. Pedig megpróbáltam napsütésben fotózni. Lehet éppen az volt a baj? :)



Úgy érzem, erre a "színes" problémákra még az utómunka lehet egy jó megoldás. De bevallom, azok közé tartozom, akik igyekeznek a fényképezőgéppel jó fényképet készíteni, nem pedig a számítógéppel. Éppen ezért az utómunkában nem vagyok olyan nagyon jártas. Néha javítok egy kicsit a képeimen, de alapvetően nem szoktam "belenyúlni". A javításnak is mindig az a célja, hogy azt adja vissza, amit a valóságban láttam, nem pedig azt, ami a valóságtól eltér.

Összegezve: Azt tudom mindenkinek javasolni, hogy az automata beállítás mellett bátran kísérletezzen más WB (White -Balance) azaz fehéregyensúly beállítással. Nézze meg melyikkel kap valósághűbb eredményt!

Jó munkát és szép fotókat kívánok mindenkinek! :)

A termékfotózásról olvashatsz még az alábbi bejegyzésekben:

Termékfotózásról: Mit fotózzunk? Ahogyan én szoktam...
Termékfotózásról foltvarróknak egy foltvarrótól
Termékfotózásról: technikai kérdések, gépbeállítások

Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról, a további részletes leírásokról, kérlek iratkozz fel a hírlevelemre! A feliratkozáshoz kattints IDE.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése