2015. július 19., vasárnap

Cikk-cakk mintás patchwork pakolós táska





Amerikában él egy kedves régi barátnőm, akitől időnként nagy kincseket kapok néhány amerikai patchwork magazin formájában.  A legutóbbi “ellátmányban” megkaptam a Quils and more magazin 2015 tavaszi számát.  A sok szépség között szerepelt az alábbi pakolós táska. A vonalvezetése nagyon egyszerű, mérete miatt akár újságok, vagy A4-es füzetek is kényelmesen elférnek benne. A színvilága egyszerűen mesés! A pasztell sárga, lazac (korall), rózsaszín és a levendula színei köszönnek vissza az anyagokon.






A táska elkészítése közben nehézséget okozott, hogy az inchben megadott méreteket próbáltam lefordítani centiméterre. A 8, 87 illetve a 17,78 cm-nél félő volt, hogy a kerekítéssel torzul a  minta.  Ebből adódóan volt is problémám a varrásszélességek beállításánál. A következőkben igyekszem leírni a tapasztalataimat, azt is, hol hibáztam és mit javaslok a hiba elkerülésére. A táska elkészítése alapvetően egyszerű, de azért néhány dologra nem árt odafigyelni! 
A táska elkészítéséhez szükséges anyagok (javaslat). A következőkben megadom az eredeti inches méretet, illetve azt is én mivel dolgoztam.
  • 6 db 10 ” négyzet alakú  (6 db kb. 25 cm x 25 cm)  lazac/rózsaszín színű mintás anyag (a táska elejéhez, a hátuljához és a füléhez)
  • 6 db  10 ”  négyzet alakú (6 db kb. 25 cm  x 25 cm) sárga színű mintás anyag (a táska elejéhez, a hátuljához és a füléhez)
  • 6- db 10 ”  négyzet alakú ( 6 db kb. 25 cm x  25 cm)  levendula  színű mintás anyag (a táska elejéhez, a hátuljához és a füléhez)
  • 1/8 yard krém színű anyag a cikk-cakk mintához. (13 db 9 x 5 cm-es anyagot használtam, ami összesen 117 cm x 5 cm-es csík)
  • 8 db 10″ (8 db 25 cm x 25 cm-es négyzet a táska belsejéhez. nem értettem miért kell a belsőt 4-4 darabból összeállítani, ezért én két db 32  x 42 cm-es darabot használtam.)
  • 5/8 yard ragasztós közbélés (helyett én a táska előlapjához táskabélést a belsejéhez vasalható vetexet használtam)
A táska végleges mérete:
11 1/4 x 13 x 6″ (fülek nélkül) Az én táskám: 31 cm x 32 cm x 15 cm-e s lett. Ez az egyik rejtély mert 28,5 cm  x 33 cm x 15 cm kellett volna lennie. 
A maradékos dobozaimban a következő anyagokat találtam:

 táska eleje két sor színes anyagból áll. A kettő közé fog kerülni a cikk-cakk minta. Méretei:
felső sor:
  • 5 1/2 x 7 ” (14 x 18 cm) levendula
  • 5 1/2″ sq. (14 x 14 cm négyzet) rózsaszín
  • 5 1/2 x 7 ” (14 x 18 cm) sárga
alsó sor:
  • 7 x 8 1/2″ (18  x 21,5 cm) rózsaszín
  • 5 1/2 x 8 1/2″ (14 x 21,5 cm) sárga
  • 7 x 8 1/2″ (18 x 21,5 cm) levendula



A táska hátoldalán nincs cikk-cakk minta, hanem 9 db anyag összevarrva. A méretek a következők, balról jobbra felülről lefelé:

felső sor:
  • 5 1/2 x 7 ” (14 x 18 cm) levendula
  • 5 1/2″ sq. (14 x1 4 cm négyzet) sárga
  • 5 1/2 x 7 ” (14 x 18 cm) rózsaszín
középső sor:
  • 3 1/2 x 7″  (9 x 18 cm) sárga
  • 3 1/2 x 5 1/2″ (9*x 14 cm )rózsaszín
  • 3 1/2 x 7″  (9 x 18 cm) lila
alsó sor:
  • 7 x 8 1/2″ (18  x 21,5 cm)rózsaszín
  • 5 1/2 x 8 1/2″ (14 x 21,5 cm) levendula
  • 7 x 8 1/2″ (18 x 21,5 cm) sárga

A cikk-cakk minta 2 x 3 1/2″ téglalapokból áll (5 x 9 cm-es téglalapokat használtam)



Az összevarrás a következő képeken látható. Először a krémszínű darabra ráillesztettem az egyik színes anyagot a következő módon. Illanófilccel bejelöltem az átlót és összevarrtam.



A felesleget levágtam:



Szétvasaltam és folytattam a mintát.  Az elején egyszer-kétszer belekavarodtam az illesztési sorrendbe, így a következőt jegyeztem meg: Az  egyik sornál a színes anyagokat felfelé a krémszínű anyagot lefelé kellett illeszteni. A másik sornál fordítva. (A színeset lefelé, a krémszínűt felfelé)




IMG_0441_resize



Elkészült a cikk-cakk mintám. (Legalábbis ekkor még azt hittem. )11-11 db van egy-egy sorban. Később még egy-egy elemmel ki kellett bővíteni, így lett végül 12-12 darabból álló a mintasor.


Ezután következett a darabok összevarrása:





Pont illeszkedik! (És ennek nagyon örültem! :)) Majd összevarrtam a hátlap 9 db-ját is. Ekkor vettem észre, hogy a hátlapom kisebb, mint az előlapom. Ennek az volt az oka, hogy az előlap középső két darabját (rózsaszín és sárga) 14 cm helyett 18 cm szélesre szabtam….
Így kibontottam és levágtam a  felesleget. (4 cm) A középső mintám ezzel elcsúszott. Az egyik oldalon a széléig kiért a minta, a másik oldalon viszont nem (a korábbi verziónál egyik oldalon sem ment ki a  a széléig a minta, de így volt egyforma) Éppen ezért a középső mintát is kibontottam és a 11 db-hoz még hozzátettem egyet egyet.

Így lett 12-12 darabos a cikk-cakk minta. Na, így már jó lett! :)
Másik megoldás lett volna, ha időben észreveszem a hibát és középre igazítom a mintát.


Kapott egy hátlapot (molinó) és egy vékony bélést. Ragasztóspray-vel és gombostűvel rögzítettem egymáshoz a három réteget.



Először középen a cikk-cakk mintát varrtam le. Árokban (a vonal mentén) és középen. Így olyan hatást kelt a végeredmény, mintha a cikk-cakk egyben lenne.

Ezt követte a díszítő tűzés. Szabadkezes tűzéssel készítettem el a “mintát”. Az egyik legegyszerűbb kis kacskaringós hurkokat. Minden anyagnak a színével azonos cérnát használtam.


 Amikor elkészült széleken levágtam a felesleget.


Készen van a táska két oldala!


A két oldalán és az alján összevarrtam. Kifordítottam és a csücsköket berajzoltam. 7 cm-re a sarkától (a leírás szerint 3 “) Minél nagyobb csücsköt varrunk le, annál szélesebb lesz a táska alja és ezzel együtt a formáját is alakítjuk! Ha nagy a levarrás, akkor hosszúkásabb lesz a táska, ha kicsi, akkor szélesebb. (Lást strandtáska)



Készen van a táska külső része!


Az összevarrás előtt lemértem a pontos méreteit. Ez alapján vágtam ki a  virágos anyagból két téglalapot. Megerősítettem vasalhatós vetex-el.  és ugyanúgy összevarrtam, mint a külső részét.



Az összevarrás előtt érdemes egy cipzáras zsebet is tenni bele. (Bevallom nekem is utólag jutott eszembe). A zsebhez kivágtam egy 20 x 40 cm-es sárga anyagot, amit vetex-el erősítettem meg. Berajzoltam a 15 cm-es cipzár nyílást rá, amit körbe egy 0,7 cm-es varrásvonallal kereteztem. A sárga téglalap felső részét hozzátűztem színével összefordítva a táska belső részéhez és a varrásvonal mentén végigvarrtam a  téglalapot. Amikor elkészült kivágtam a középső vonalon és kifordítottam.


Bevarrtam a  cipzárt. A képen látható módon visszahajtottam a 40 cm hosszú belső zsebet, így egy 20 x 20 cm-es négyzetet kaptam, amit a két oldalán és a tetején összevarrtam.

Így néz ki kívülről:. Pontosabban belülről. :) Sajnos annyi szépséghibája van, hogy a táska belsőrészének a tetejéhez közel raktam a zsebet, így a végeges összeállításkor nagyon felülre került. 


Már csak a  táska füle van hátra. A megmarad anyagdarabokból színes csíkokat varrtam össze. Összesen 4 db 6,5 cm x 60 cm-es csíkot. Kivágtam 2×2 db 6,5 cm x 60 cm molinót és táskabélést is. 


A molinót a táskabélést és az egyik színes csíkot ragasztóspray-vel összeragasztottam, majd a másik színes csíkot színével lefelé rögzítettem a “szendvicshez”, és végigvarrtam. Szétvasaltam, kifordítottam  és a másik is összevarrtam. Gombostűk segítségével is rögzítettem a széleket egymáshoz. Lett volna erre más mód is, de a színes anyagokkal való spórolás miatt most ezt választottam. 


Végül több csíkban kívülről is megtűztem.

A füleket felvarrtam a  táska külső részéhez. (Lehetett volna kicsit több ráhagyással, hogy még stabilabban lehessen rögzíteni a külső és a belső réteg közé).  Végül a  táska peremét is összevarrtam. Befelé fordítottam mindkét felét, összetűztem gombostűvel és rózsaszín cérnával végigvarrtam.





Ha nem szeretnél lemaradni az újdonságokról, a további részletes leírásokról, kérlek iratkozz fel a hírlevelemre! A feliratkozáshoz kattints IDE.

4 megjegyzés:

  1. Köszönöm Szilvi! Nagyon ötletes, nem is nehéz. A leírás érthető. Meg is tudom valósítani, kivéve a gépi szabad tűzést, mert az nekem nem megy. A táska szinei és mérete is nagyon jó. Köszönöm, hogy küldtad. Üdvözlettel Mari

    VálaszTörlés
  2. Amikor nezem a munkaidat olyan inspiraciot kapok, nagyon koszonom. Teljesen kezelheto, ertheto leirasok, most marcsak idot kell keritenem ra mert en is nagyon szeretnem megvarrni. Udv. Rozsa

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm az érthető világos útmutatást és értékelem a sok befektetett munkát ,Bagoly Eryzébet

    VálaszTörlés
  4. Nagyon érthető a leírás.
    Köszönöm szépen! :-)
    Inci

    VálaszTörlés