2015. január 15., csütörtök

Patchwork kezdőknek: gépi applikáció

párna_ 032_kvj
Ha valaki beiratkozik egy kezdő patchwork tanfolyamra, a tanfolyam anyaga közt szerepel az applikáció. Igaz, ilyenkor elsősorban a hagyományos kézi és nem a gép technikát szokták megmutatni. Most mégis a gépi applikációról szeretnék szólni. Ennek egyik oka az, hogy kisgyermekes anyukák ezzel a technikával egyszerű mintákkal díszített takarót készíthetnek gyermekeiknek, belátható időn belül.  A kézi applikáció az ősi és sokkal szebb is a végeredmény (hiszen ott láthatatlanná válik a varrás), de mégis a gépi technika az, amivel elkészülhet a takaró a gyermek iskolakezdése előtt.

helikopteres párna_01_kvj
A gépi applikációnak is több megoldása lehetséges.  Én elsősorban az un. “raw edge” technikát használom, amikor a minta szélén varrjuk  azt rá az alapra. A varrás ilyenkor is lehet kézi (pl pelenkaöltés) de géppel is többféle mintát használhatunk:  sűrű cikk-cakk varrás, valamilyen díszítő motívum, vagy esetleg egyenes varrás.
Leggyakrabban a sűrű cikk-cakk varrást használom.  Az öltéssűrűséget a nullához közeli értékre állítom, amitől szép egyenletes lesz a varrás. Az öltés hosszúságát pedig az adott mintához igazítom. ez 4 és 2,5 közötti értékre esik. Érdemes még figyelni az alsó szál feszességére is, mert ha túl feszes, akkor a felső szálat “felhúzza” vagyis ilyenkor láthatóvá válik milyen színű az alsó cérna. Ha elég laza a felső szál (átlag érték 6-4 között van, én általában 2-esre állítom) akkor szép egyenletes, kicsit domború lesz a varrás:
IMG_0429_kvj
A következőkben egy egyszerű kisfiúknak ajánlott minta elkészítését szeretném bemutatni.  A mintából egy párnahuzat készült, amit a kisfiam szokott nyúzni (a traktoros párjával együtt).
A szükséges anyagmennyiség:

  •  31,5 cm x 41, 5 cm-es kék pamutvászon
  • 31,5 cm x 41, 5 cm-es 150 grmmos flíz
  • 31,5 cm x 41, 5 cm-es fehér pamutvászon vagy molinó
  • 80 cm x 46,5 cm-es bézs pamutvászon
  • zöld színekben a hegyeknek
  • szürke a sziklás hegycsúcsnak és a helikopter kisebb részeinek
  • piros a helikopternek
  • fehér a havas hegycsúcsoknak és a felhőknek
  •  2 m hosszú 6,5 cm-es csíkos anyag a keretnek
  • 2 m hosszú 4 cm-es bézs csík a külső keretnek

A helikopterhez kiválasztott anyagok hátoldalára kétoldalú vetexet, vagy más néven ragasztófátyolt vasalunk.  A vetex papíros felére a sablon segítségével rárajzoljuk a mintát. Kivágjuk azokat és a papírt lehúzzuk róla.IMG_0426_kvjA kész minta kapott egy vastagabb flíz bélést és egy hátlapot (molinó, vagy egyszínű vászon). A három réteget rögzítettem egymáshoz és ezt kereteztem (egy 6,5 cm-es kerettel és egy 4 cm-es kerettel -7 mm-es varrásszélességgel számolva), díszítettem tűzéssel.  A kész párna mérete 45 x 55 cm.IMG_0624_k 

Kisebb darabok :
párna_ 032_kvj
A minta a hagyományos “kartonsablonos” technikával készült.Első lépésként kinyomtatjuk a sablont,majd kartonpapírra ragasztjuk:
IMG_0334_kvj
Készítünk egy segédfóliát a pontosabb összeillesztéshez segítségül. Alkoholos filccel átrajzoljuk a mintát egy fóliára. Erre a célra a spirálozáshoz használatos előlapfóliát jól lehet használni.
IMG_0336_kvj
 A fólia segít abban is, hogy elhelyezzük a háttérmintán a  figurát:
IMG_0339_kvj
A részleteket a segédfólia segítségével a helyére illesztjük:
IMG_0343_kvj
Forró vasalóval rávasaljuk a mintát a háttérre. A vasalót nem toljuk, csak nyomjuk rajta!
Ezután következik az applikálás:
IMG_0348_kvj
A kis helikopter szemét fekete hímzőfonallal hímeztem ki:
IMG_0603_kvj
A mintát tetszőlegesen tűzzük, de az “árokban tűzés” a minta körül körben mindenképpen ajánlott, mert a három réteg így lesz jól egymáshoz rögzítve. A felhők így szépen ki is emelkednek a háttérből. 
IMG_0611_k
helikopteres párna_03_kvj
Ha készen van a  mintás előlap, akkor már csak a párna hátulját kell összevarrni.A 80 cm széles vászon anyagot 2 darabra vágjuk fel. Az egyik 45 cm széles lesz, a másik 35 cm. Mindkettőnek beszegjük az egyik 46,5 cm-es oldalát. A párna színére ráhelyezzük a két darabot, úgy, hogy átfedésben legyenek egymással.
A keret mentén szépen körbevarrjuk és a csücsköket levágjuk. (Így lesz szép kifordítva) Ha kifordítottuk még érdemes a szélén szín-azonos cérnával levarrni. Így szebb lesz a tartása:
IMG_0607_vk
vizjeles_PD_helikopter_szabasminta_A4-1
A minta megvásárolható : ITT

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése